Rajd Pałace i Dwory – Korsze – 53 km

W dniu 19 lipca 2014 r. odbył się rajd rowerowy z cyklu Sobotnie Wędrówki Rowerowe pod nazwą „Rajd Pałace i Dwory”. To piąta wycieczka zorganizowana przez nasz klub, tym razem pod nazwą KORSZE. Rajd rowerowy przygotowany był dla członków Naszego Klubu i sympatyków turystyki rowerowej.

znaczek_rajd_korsze300Trasa rajdu wyglądała następująco:

Wyjazd uczestników nastąpił tradycyjnie około godziny 10:00 spod Kompleksu Rekreacyjno-Sportowego „Kętrzynianka”.

Pierwszym przystankiem był kościół w miejscowości Garbno, w której uczestnik rajdu kolega Grzegorz przedstawił jego historię. Po zwiedzeniu kościoła w Garbnie jadąc dalej w kierunku Korsze, zatrzymaliśmy się dla zrobienia pamiątkowej fotografii na tle zabudowań zwanych “Małym Malborkiem” w Warnikajmach.

Dalsza trasa prowadziła przez miejscowość Olszynka w której mieliśmy przerwę na mały posiłek i odpoczynek a komandor rajdu Leszek przedstawił nam historię miejscowości.

Z Olszynki udaliśmy się do miejscowości Korsze. Pierwszym punktem w Korszach był Kościół p.w. Podwyższenia Krzyża Św., gdzie poznaliśmy jego historię oraz otrzymaliśmy pamiątkowe książki o tejże Parafii z rąk księdza proboszcza.

Drugim punktem w Korszach był pomnik – parowóz typu Ol49 polskiej powojennej produkcji. Stanął on w Korszach 10 stycznia 2006 roku jako pomnik techniki i symbol rozwoju miasta, a został tu przyciągnięty z Ełku. Parowozy serii Ol49 budowane były dla PKP w Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie w latach 1951-1954 i w ilości 112 egzemplarzy, a przeznaczono je do prowadzenia pociągów osobowych i lekkich pospiesznych na liniach magistralnych i drugorzędnych. Do dziś zachowało się 38 sztuk parowozów typu Ol49, jednak większość to tylko „zimne” eksponaty lub pomniki techniki.

Ostatnim punktem w Korszach była wizyta w Parafii Prawosławnej p.w. św. Apostołów Piotra i Pawła, gdzie zwiedziliśmy wnętrze świątyni i zapoznaliśmy się z jego historią opowiedzianą przez proboszcza.

Z Korsz udaliśmy się do miejscowości Wandajny. Po zapoznaniu się z krótką historią miejscowości, pojechaliśmy do miejscowości Gudniki, w której kolega Grzegorz zapoznał nas z historią miejscowości oraz zaprezentował uczestnikom ciekawe eksponaty historyczne.

Następnymi punktami na naszej trasie były miejscowości Worpławki, Babieniec oraz Tołkiny. Jak zwykle zapoznaliśmy się z historią tych miejscowości. Po zwiedzeniu terenu przyległego do kościoła w Tołkinach udaliśmy się do miejscowości Kotkowo, gdzie obejrzeliśmy dworek. Budowla ta znajduje się w złym stanie, choć znajduje się w rękach prywatnych.

Na koniec rajdu zorganizowaliśmy grilla z pieczonymi kiełbaskami w miejscowości Filipówka.

Rajd zakończył się przy stacji benzynowej BP w Kętrzynie. Długość trasy rajdowej wyniosła 53 km i członkowie PTTK uzyskali 10 pkt. na odznakę KOT (Kolarska Odznaka Turystyczna) oraz wklejkę do książeczki wycieczek kolarskich PTTK.

Dziękujemy wszystkim uczestnikom za wspólne kolejne sobotnie rowerowanie.