19.11.2011. Wycieczka do Radziej – 48 km.

Plan wycieczki przedstawiał się następująco: http://www.bikemap.net/route/1337842

W dniu 19 listopada 2011 r., po godzinie 10.00 wyruszyłem na wycieczkę jednodniową po trasie: Kętrzyn – Czerniki – Gierłoż – Parcz – Mażany – Dłużec – Radzieje – Nowa Różanka – Stara Różanka – Kętrzyn.

Temperatura powietrza w Kętrzynie – 2 stopnie ciepła, niebo zachmurzone. Powietrze wilgotne.

Pierwszy krótki przystanek w Karolewie dla zrobienia zdjęcia kościoła neogotyckiego z XIX w. Kolejny przystanek w miejscowości Czerniki – fotka kościoła.

Z Czernik pojechałem do Gierłoży – “Wilczego Szańca”, jednak nie wjeżdżałem do strefy “płatnej” (lewa część od drogi), a przemierzyłem fragment położony po prawej, gdzie też można obejrzeć kilka zniszczonych bunkrów. Po zrobieniu pamiątkowych fotek na tle niektórych “wysadzonych” budynków pojechałem do m.Parcz, gdzie po prawej stronie znajduje się malutki ale bardzo ładnie utrzymany Cmentarz wojenny z I wojny światowej, gdzie spoczywa 8 żołnierzy rosyjskich poległych w 1914 roku, w czasie bitwy o Twierdzę Boyen w Giżycku.

Dalej droga wiodła przez miejscowości: Jankowo, Mażany, Suchodoły, gdzie za tą ostatnią zmienia się nawierzchnia asfaltowa i kilkaset metrów trzeba jechać po płytach betonowych aż do skrzyżowania na którym skręcam w prawo na kierunek m.Przystań (w lewo m.Kętrzyn).

Od skrzyżowania droga asfaltowa nie należy do komfortowych dla roweru, sporo nierówności. Na trasie przejeżdżam przez m.Dłużec, gdzie w centrum mijam skręt w prawo do m. Pilwa 2,5 km.

Po kolejnych wykręconych na rowerze kilometrach wreszcie dojeżdżam do miejscowości Radzieje. Przed wjazdem do centrum miejscowości przejeżdżam przez tory kolejowe, gdzie kiedyś kursował pociąg “strzała północy” z Kętrzyna do Węgorzewa. Miałem kiedyś okazję i przyjemność kilkanaście razy się przejechać tą trasą i tym pociągiem. Nazwa “strzała północy” prawdopodobnie wzięła się z tego, że jak mówiono żartobliwie, w czasie jazdy można było wysiąść z pierwszego wagonu, nazbierać grzybów w lesie i zdążyć wsiąść do ostatniego wagonu – bo jechał tak szybko.

W Radziejach udałem się do kościoła, gdzie otrzymałem kolejne potwierdzenie przejazdu i punkty PTTK na Kolarską Odznakę Pielgrzymią już na stopień brązowy.

Z Radziej drogą powrotną przez m. Dłużec pojechałem prosto przez skrzyżowanie na kierunek Kętrzyn (w lewo do Gierłoży). W tej okolicy znajduje się wysypisko odpadów komunalnych w Mażanach. Przejeżdżając drogą asfaltową prowadzącą obok tego kompleksu po lewej stronie, zapewniam, że zapach nie pozostawi nam złudzeń – koło czego właśnie przejeżdżamy.

Po drodze pogoda się psuje, zaczyna wiać mocniejszy wiatr jak zwykle w twarz i zaczyna padać mżawka, co powoduje uczucie jeszcze większego zimna na twarzy.

Jadąc dalej cały czas prosto dojeżdżam do skrzyżowania, gdzie skręcam w lewo na kierunek do m.Kętrzyn ( w prawo kierunek Węgorzewo) mijając miejscowości: Nowa Różanka i Stara Różanka.

Do Kętrzyna dotarłem o godzinie 14.00.

Poniżej kilka fotek z trasy (w galerii Trasa-> listopad Radzieje), poniższe zdjęcia oraz inne zdjęcia można obejrzeć w większej rozdzielczości):

Pamiętajmy o jednej z najważniejszych rzeczy w czasie jazdy w warunkach o niedostatecznej widoczności: BĄDŹ WIDOCZNY NA DRODZE – to jest NAJWAŻNIEJSZE.